040 - 820 02 13
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Terugblik webinar: digitale transformatie

Door de trend van hybride werken en de komst van nieuwe technologieën raakt de digitale transformatie in een stroomversnelling. Digitaal transformeren is dan ook allang geen keuze meer, maar noodzaak. Hoe maak je dit tot een succes? Kijk het webinar terug, ontdek de succesfactoren van de digitale transformatie én laat je inspireren door Jan Nieuweboer, Innovatiemanager bij Rabobank.

In de eerste plaats draait digitale transformatie om het samenspel tussen mensen, processen en technologie. Het is hierbij essentieel om technologie te zien als middel, en niet als doel op zich. De technologie moet de medewerkers ondersteunen. En de medewerkers moeten die technologie adapteren. Processen moeten vervolgens worden aangepast op de nieuwe manier van werken. En ook die processen moeten de medewerkers maximaal ondersteunen. Hoe creëer je dit samenspel tussen mensen, processen en technologie? Daarover ging het webinar.

Focus op continuïteit

We leven in een turbulente tijd, zowel economisch als maatschappelijk. Na de corona-uitbraak in maart 2020 volgden veel organisaties als vanzelf het klassieke crisismodel: de respondfase, de recoveryfase en de renewfase. In de respondfase lag de focus op continuïteit behouden. Dat betekende: razendsnel nieuwe technologieën integreren om vanuit huis te kunnen werken. Anticiperen op een nieuwe werkelijkheid. 

Nieuwe realiteit 

Inmiddels is hybride werken onze nieuwe realiteit. We bevinden ons in de recoveryfase, waarin organisaties volop herstelplannen maken. In deze fase gaat het om het stabiliseren en opnieuw bepalen van de bedrijfskoers. Ook het perspectief voor de toekomst is belangrijk: hoe richten we ons optimaal in op de nieuwe werkelijkheid en op de digitale transformatie? En hoe nemen we onze mensen hier optimaal in mee?

Sociale aspecten

Want nu we in de recoveryfase zitten, is er ook meer aandacht voor de sociale aspecten rondom digitale transformatie en de nieuwe manier van werken. Hoe houden we de medewerkers betrokken bij de organisatie? Hoe zorgen we voor optimale ‘wellbeing’, in een tijdperk waarin we steeds vaker online en op afstand met elkaar samenwerken? En hoe kunnen we de nieuwe technologieën laten wérken voor onze medewerkers? 

Digitale transformatie bij de Rabobank

Ook de Rabobank is volop bezig met nieuwe manieren van werken en digitale transformatie. Innovatiemanager Jan Nieuweboer vertelt hierover in het webinar: “Bij de Rabobank is er hierbij veel aandacht voor de menselijke kant. Zo robotiseert ons ‘center of excellence’ processen in alle lagen van de organisatie. Dit gebeurt sámen met de business owners: de medewerkers die ermee moeten werken. Zij configureren de robots zelf.”  

Verzekeringsadviesgesprek: van 41 naar 6 minuten 

Eén van de processen die we hebben gerobotiseerd, is de voorbereiding op een verzekeringsadviesgesprek. Een medewerker stelde eerst zelf een klantdossier samen. Nu verzamelt een robotsysteem alles wat de verzekeringsadviseur nodig heeft. De adviseur was hier voorheen 41 minuten mee bezig. De robot regelt dit in 6 minuten. Een enorme winst voor de adviseur, die zich nu écht kan richten op de voorbereiding van het klantgesprek.” 

Future of work

Tijdens het webinar vertelt Jan ook over ‘de future of work’: de nabije toekomst van werken met technologie. Jan besluit: “Eigenlijk weten we niet wat de toekomst zal brengen. Het is niet voor niets dat veel organisaties tegenwoordig agile werken. Zo kunnen we beter omgaan met de onzekerheid en onstabiliteit. Als je wilt inspelen op actuele ontwikkelingen, moet je wendbaar zijn. De digitale transformatie speelt hier een belangrijke rol. Dankzij technologie en digitale transformatie, blijven wij ons wendbaar voortbewegen.” 

Kijk het webinar 

Benieuwd naar alle inzichten en het complete verhaal van Jan Nieuweboer? Kijk het webinar terug:

Terugblik webinar: digitale transformatie 1
Schrijf je in voor het webinar ‘Grip op facturen met e-invoicing’. En ontdek hoe je de het factuurproces eenvoudig stroomlijnt door te digitaliseren. Zodat medewerkers tijd besparen op handmatige handelingen én tijd overhouden voor kerntaken.   

E-book: Werken vanaf nu

In het e-book ‘Werken vanaf nu’ ontdek je meer inzichten en adviezen voor een succesvolle digitale transformatie.